Wednesday, 6 August 2014

Ytringsfrihet?

I dag publiserte Dagbladet den etter min mening meget dårlige, og ekstremt Forbunds- og mosjonslisensvennlige artikkelen "Betal løp-skatten din med glede! - Det skal koste å tilhøre et fellesskap." I artikkelen skrives det blant annet at "Rundt det entusiastiske menighetsbladet KONDIS har det vokst fram en sekt med omtrent 15 000 medlemmer som helst vil styre seg selv."

kilde.

Det som er interessant, og høyst relevant for denne saken, er å vite hvem journalisten som har skrevet den er. Esten O. Sæther heter han, og han er en god kamerat av Inge Andersen, som er generalsekretær i Norges Idrettsforbund. Sæther er også ansatt som landslagstrener i Futsal, det vil si at han har et ansettelsesforhold i Fotballforbundet, som er det største særforbundet i Norges Idrettsforbund. Problemstillingen rundt Sæther sin rolleblanding har tidligere vært diskutert flere ganger, som her i journalisten.no.

Under artikkelen i Dagbladet er det et debattfelt, hvor en rekke seriøse og mindre serøse innlegg har kommet.  Debattreglene er oppsummert på følgende måte:
Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Et eksempel på en mindre seriøs kommentar, som Dagbladet har godkjent og latt ligge ut i mange timer, lyder som følger:

Kondisjonsløp er bra, men at noen endelig tar oppgjør med jødehateren gilbert får vi ikke kommentere, rødts palestinavenners journalistlag og fritt ord passer ikke sammen.


Selv forsøkte jeg å sette søkelyset på koblingen mellom journalisten av innlegget, og Forbundet, med å legge inn følgende kommentar:

Kanskje man også burde nevne at journalisten bak dette innlegget, Esten O Sæther, er god kamerat av Inge Andersen, som er generalsekretær i Norges Idrettsforbund.

Min kommentar ble slettet innen få minutter. Seks ganger forsøkte jeg å legge ut tilsvarende informasjon. Med en gang ble kommentarene fra meg slettet. Oversikt over kommentarene følger:

Kommentar 1

Kommentar 2

Kommentar 3

Kommentar 4


Kommentar 5

Dette førte til at jeg sendte følgende mail til Dagbladet, som de enn så lenge har unnlatt å svare på:



Ytringsfrihet? Døm selv!






Oppdatering 14.08.06
Ser ut som journalist Sæther selv sitter å fjerner kommentarer / innlegg som setter han i et for dårlig lys. Flere enn meg som sensureres:


Men også min siste kommentar ble fjernet. La så ut følgende kommentar:


Også den ble slettet. La på nytt ut denne, som ikke overraskende ble slettet innen få minutter:


Forsøkt å kontakte sjefsredaktør via Twitter, og via Facebook:

kilde




Oppdatering 14.08.13
John Arne Markussen svarte via Facebook, og Esten Sæther svarte med å kommentere saken. Se under.



10 comments:

  1. Spent på å høre fortsettelsen på dette. Håper du holder oss oppdatert dersom du får noe svar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg holder saken oppdatert med informasjon!

      Delete
  2. Jævlig bra Frode!!!! Upst - håper ikke min kommentar nå blir slettet og sensurert pga dårlig språkbruk - finnes det en egen kategori for nordlenninger hvor takhøyden er større når det kommer til frisk ordbruk?? :-)

    Jeg synes det er bra at noen tar seg tid til å belyse hva som foregår her for dette er jo bare fullstendig umoralskt, feigt og skammelig! Så takk for informasjonen Frode! Jeg ser frem til fortsettelsen og neste episode av denne galskapen! ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe. Dagbladet er nok værre med tanke på sensur av kommentarer enn meg, så du er trygg, enn så lenge. Fint å dokumentere hva Dagbladet driver med. Ikke videre imponert over at dem. Integritet har de ikke.

      Delete
  3. Hei Frode!

    Så ikke innlegget ditt før nå. Jeg vet ikke hvorfor kommentaren din ble slettet. Skal forsøke å finne det ut.
    Generelt er det fritt rom under mine kommentarer. Det blir da også brukt; noe jeg tåler helt greit.

    Når det gjelder saken, er vi ganske enkelt uenige. For meg er dette en verdidebatt, der min verdi er å ta vare på den klubbstrukturen jeg tror er et gode for det norske samfunnet. Dette er selvsagt en verdi tuftet på egne erfaringer. Jeg har jobbet frivillig med unge i klubb siden tidlig på 1970-tallet (Det nær ulønnete vervet som landslagstrener i futsal, er en følge av denne bakgrunnen).

    Det er sjelden Friidrettsforbundet opplever meg som støttespiller. De siste årene har jeg kritisert dem hard for dårlig holdning i flere dopingsaker (Tysse(Vukucevic ol). Seinest i fjor klaget de mine kommentarer inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU). Jeg løper altså neppe deres ærend i lisenssaken. Mitt anliggende er å forsvare en verdi.

    Inge Andersen er ingen kamerat. Vi har ingen privat kontakt, og jeg vet ikke engang hvor han bor. Her har du tatt et stråargument fra de som angrep meg i Tysse/Vukucevic-saken uten å sjekke om det var sant.

    Det er ikke spesielt imponerende av deg, men altså i seg selv ikke nok til å bli strøket fra kommentarfeltet i Dagbladet.

    Der er det fortsatt rom for usannheter i ytringsfrihetens rause favn.

    Vennlig hilsen
    Esten O. Sæther
    Dagbladet

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei, Esten.

      Setter pris på tilbakemeldingen. Veldig rart med kommentarene som ble sensurert. Det gjalt, som du leste, ikke kun meg. Og ja, vi er veldig uenige i denne saken.

      Når det gjelder forholdet mellom deg og Sæther så har jeg basert meg på hva jeg har lest i media. Utsagn som stammer fra Aftenposten.

      "Generalsekretær Andersen og Dagbladets Sæter er gode kompiser."
      http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Idrettsmaktens-skjulte-agenda-7053257.html

      "Aftenpostens kommentator peker også på det han beskriver som tette bånd mellom Andersen i idrettsforbundet og Sæther."
      kilde: http://www.vg.no/sport/friidrett/doping/friidrettspresidenten-refser-dagbladet-kommentator/a/10071394/

      "Dette skjer, skriver Aftenpostens sportskommentator, samtidig som Sæther selv er landslagssjef i Futsal og pleier et tett vennskap til Norges Idrettsforbunds generalsekretær Inge Andersen."
      http://www.journalisten.no/node/38735

      Jeg kan ikke se at du tidligere direkte har uttalt at dette var løgn / usannheter, så du skal ha takk for oppklaringen nå.

      Men du har også et ansettelsesforhold til det største særforbundet innenfor Norges Idrettsforbund, så enkelte vil vel fortsatt hevde at du kan blande kortene.

      Mvh.
      Frode.

      Delete
    2. Hei igjen!

      Selvsagt er det spesielt å være kommentator samtidig med å ha et verv som landslagssjef. Det er bare så moro for en gammel fotballttrener. Dessuten har det gått fint. I 2012 nådde vi nesten som nykommer VM-sluttspillet (tap i playoff mot Italia).

      Trenerjobben min er gjennomgående diskutert blant redaktørene i Dagbladet, og har også vært gjennomgått i PFU i forbindelse med klagesaken der. PFU fant ikke ordningen kritikkverdig. Som sagt er dette også et tilnærmet helt frivillig arbeid (ca 25 000 kr i godtgjørelsen årlig) gjort i ferietida mi.

      Jeg har ikke giddet å diskutere påstandene til Tysse/Vukucevic sine talsmenn i pressen og pr-bransjen ganske enkelt fordi de faller på sin urimelighet. Jeg har skrevet mot doping siden seint på 1970-tallet, og har forøvrig i samme periode framført det samme verdisynet på hvordan norsk idrett bør organiseres. I så måte er min posisjon godt kjent for de fleste som har ærlige hensikter i debatten.

      Av og til kommer det folk som deg som ikke har fått med seg disse sammenhengene, og da forklarer jeg helst bakgrunnen som her. Verre er det ikke. Jeg tåler godt en slik diskusjon, men synes altså du uansett syn på hvor dårlig Friidrettsforbundet måtte drive, bør ha et mer prinsipielt syn på hvordan vi best fremmer idrettsglede og fysisk helse i landet vårt.

      Vennlig hilsen
      Esten

      PS) Kan du hjelpe moderatorene våre med den e-mail kontoen du brukte? Sjekk beskjeden under som vi fikk på forespørselen om hva som skjedde med innleggene dine:


      Hei!

      Jeg kan ikke finne hverken godkjente eller slettede kommentarer når jeg søker på denne e-postadressen.
      For å kunne søke i systemet trenger jeg e-postadresse og/eller brukernavnet som kontoen er registrert med.

      Vh Linn, Moderator.

      Delete
    3. Takk igjen, Esten, for ytterligere oppfølging og oppklaringer. Setter pris på det.

      Jeg vil selv si at jeg, i tillegg til å være misfornøyd med Friidretssforbundet sin fremgangsmåte, i hvertfall har et veldig prinsipielt syn på hva mosjon

      og trening angår. Det viktigste for meg er at flest mulig holder seg mest mulig i aktivitet. Enten det gjelder å begynne å løpe, eller å fortsette å løpe.

      Løping er en fantastisk form for trening, som bør være så enkelt og billig som mulig. Ved innføring av en skatt / ekstraavgift på en vare så virker dette

      alltid negativt, i form av mindre salg, i forhold til om avgiften ikke hadde vært der.

      Noen hevder feilaktig at om man er imot lisens, så er man for at store selskaper arrangerer løp, og putter pengene i egen lomme. Men slik er det overhode

      ikke. Da vet man lite om hvem som arrangerer løp rundt omkring i dette landet. Og ved mosjonslisensen så gir NFIF selv kommersielle aktører et

      konkurransefortrinn. Men nå har vi på den andre side fått bevist at NFIF ikke er imot kommersielle aktører, så lenge de selv får penger.

      For å ikke gjenta meg selv, da jeg allerede har skrevet veldig mye om dette, så oppsummerer følgende to innlegg denne saken, og hva jeg står for:

      www.chronicles.no/2014/07/maktmisbruk-i-idretten.html
      www.chronicles.no/2013/11/i-lovens-hule.html

      NFIF burde snu opp ned på hele tankegangen sin. De burde ikke drive med tvang, skattelegging og utpressing. De burde heller gjøre det så attraktivt å være

      NFIF-medlem at flest mulig ville melde seg inn. De burde hjelpe til med å gjøre det så kjekt å delta i løp, arrangert av NFIF-klubber, slik at flest mulig

      gjorde dette også. Ved måten de operer på nå så skaper de ikke annet enn økende misnøe, og et merkelig skille mellom mosjonister og aktive utøvere.

      Jeg synes forresten det var spesielt å kalle 15000 Kondis-medlemmer for "en sekt". Kanskje litt vel useriøst.

      Mvh.
      Frode (ikke overraskende en av 15000 sektmedlemmer).

      --

      Angåender mine kommentarer, som ble slettet, de ble alle lagt inn via Disqus, med brukernavnet "klevstul".

      Delete
  4. .....og de kommentarene forblir foreløpig et mysterium; jfr. svar fra vår moderator.

    Kanskje enda et eksempel på storsamfunnet som rotter seg sammen for å ta en sekt..........(Obs; spøk, spøk!!!!)

    Ha en god løperhelg!

    Vennlig hilsen
    Esten. Dagbladet



    Hei Esten!

    Vi finner dessverre ikke denne kommentaren eller brukeren. Hvis du synes den er ok kan du si i fra at han kan legge opp kommentaren på nytt. :)


    Mvh
    Interaktiv Sikkerhet
    Moderator Linda

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, her er det mange som har rottet seg sammen mot vår o' store sekt.

      En riktig god helg til deg også, Esten.

      Mvh. Frode.

      Delete

Allowed HTML tags:
<b>bold</b>
<strong>strong</strong>
<i>italics</i>
<em>emphasis</em>
<a href="">hyperlink</a>


Please, show the courtesy of identifying yourself when adding a comment. Anonymous comments will, most likely, be removed.