Tuesday, 11 June 2013

Mærraøltaktikkeri

Er man for stiv og støl taper man fort dyrebare sekunder for å hente opp de dyrebare dåper ved drikkestasjonene. Bilde fra Mærraølen 2012.

Årets fuktigste høydepunkt, Mærraølen 2013, nærmer seg med stormskritt (13. juli kl 14:00). Mærraølen er av kjennere blitt omtalt som det mest taktiske løpene i løpet av løpssesongen. Det er et løp hvor absolutt alt må klaffe. Hjernen og hjertet, bena og armene, munn og hals. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene.

Hvordan lader man opp siste uken før konkurransen? Bør man tørste og løpe lite, eller drikke masse og få mengde i beina? Hvor mye bør man ha spist i forkant av løpet? Har man spist for lite kan man fort blir løpende for langt (som resultat av å ikke løpe rett, da alkoholen går rett i fletta). Har man spist for mye blir man tung i sessen.

Lønner det seg med varm eller kald øl? Glassflaske eller boks? Hvilken ølsort er den raskeste? Bør man ha samme type øl gjennom hele løpet, eller bør startølen være av en spesiell sort, de valgfrie en annen, og de siste 0.5 en tredje? Bør man drikke alle de valgfri ølene, noen, eller ingen? Bør man drikke på toppen av dalen, eller på bunn (ja, løpet går i en dal, opp og ned)? Bør man passe på å rape underveis, for å få ut all luft, eller holde rapen inne i håp om økt fremdrift i form av edlere gasser som siger ut bakentil?

En rekke storløpere og stordrikkere er allerede påmeldt Mærraølen 2013. Konkurransen vil bli hardere enn noen gang. Kun et fåtall plasser er ledige, men du har fortsatt mulighet, så bli med du også!

In English
And for all you English readers. The same text translated to English, back to Norwegian and back to English again (an old, but still fun trick, using Google Translate):

The highlight damp, 2013 Mærraølen approaching approaching fast approaching (July 13 at 14:00). Mærreølen is by connoisseurs been described as the most tactical races during the racing season. It is a race where everything has to be perfect. The brain and the heart, legs and arms, mouth and throat. Nothing is left to chance.

To charge one up last week before the competition? If you are thirsty and running small, or drink lots and get quantity in feet? How much should you eat before the race? Did you eat too little can quickly run for a long time (as a result of not running right, when the alcohol goes straight into the merge). Have you been eating too much is a heavy process.

Do it with hot or cold beer? Glass bottle or box? What type of beer is the fastest? Should have the same type of beer throughput, or the starting material of beer being of a particular type, the optional one time and the last 0.5 a third? Should we drink all the optional beer, some or none? Should we drink at the top of the valley, or on the bottom (yes, the race is in a valley, up and down)? If you want to rape burp [c'mon Google!] together, to get all the air out, or keep Rapen in hopes of increasing momentum in the form of noble gases escaping bakentil?

A large number of runners and heavy drinkers are already signed up Mærraølen 2013. The competition will be tougher than ever. Only a few seats are available, but you still have the opportunity, so be with you too!

Og norsk, nok en gang
norsk > engelsk > norsk > engelsk > norsk > engelsk > norsk > engelsk > norsk

Marker fuktig, 2013 Mærraølen nærmer nærmer nærmer nærmer nærmer seg med stormskritt (juli 13 ved 14:00). Mærraølen er av kjennere blitt beskrevet som den mest taktiske løp i løpet av racing sesongen. Det er et løp der alt må være perfekt. Hjernen og hjertet, ben og armer, munn og svelg. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene.

Å lade en opp siste uken før konkurransen? Hvis du er tørst og kjører små, ​​eller drikke masse og få kvantitet i fot? Hvor mye bør du spise før løpet? Visste du spiser for lite kan raskt kjøre en lang tid (som følge av ikke kjører rett, når alkoholen går rett inn i flettingen). Har du spist for mye er en tung prosess.

Gjør det med varm eller kald øl? Glass flaske eller boks? Hva slags øl er raskest? Skal ha samme type øl strømning, eller utgangsmaterialet av øl er av en spesiell type, den valgfrie en gang, og den siste 0.5 en tredje? Skal vi drikke hele den valgfrie øl, noen eller ingen? Bør vi drikke på toppen av dalen, eller på bunnen (ja, er løpet i en dal, opp og ned)? Hvis du ønsker å rape [fixed by me] sammen, for å få all luft ut, eller holde Rapen i håp om å øke momentum i form av edle gasser rømmer bakentil?

Et stort antall løpere og stordrikkere er allerede påmeldt Mærraølen 2013. Konkurransen vil bli tøffere enn noen gang. Bare noen få seter er tilgjengelig, men du har fortsatt muligheten, så vær med deg også!

Disclaimer:
"Rape" in Norwegian should be translated with the English word "burp", Google translate obviously doesn't know this. Hence the meaning gets all wrong when translating back and forth.

9 comments:

  1. Du ramser opp mange av de viktige variablene her. Og de du eventuelt har glemt, har ikke jeg tenkt å avsløre...

    Jeg fikk jo kjørt en pilot av mitt taktiske opplegg i fjor, og har nå hatt et helt år til å finpusse detaljene og foreta nødvendige justeringer av treningsrutiner, løpsopplegg og de mulige skjemaene jeg kan legge opp på selve løpsdagen.

    Så med systemene på plass, tror det kan bli hardt for novisene og slå oss ølløpveteraner. :-D

    Nå blir det yogatrening den siste måneden slik at jeg lett og ledig med god fleksibilitet i leddene kan gå ned og snappe flaska/boksen (vil jo ikke avsløre taktikken) fra bakken ved vending.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, de ting som ikke er ramset opp her er enten uvesentlige, eller for viktige til å dele med andre. Du kan bli en lei utøver å få has med, Adelheid. Bare glad jeg ikke stiller i samme klasse. Jeg har satset langt mer på drikkingen enn løpingen det siste året, og har selv også endret taktikk. Å prate i land seieren kommer nok heller ikke til å gå i år.

      Med yogatrening kan du bli helt rå. Selv er hamstrings altfor stiv. Har imidlertid bestilt time til fysio tre ganger hver uke nå frem til konkurransedagen.

      Flaske eller boks, nei jeg sier ikke hva jeg skal ha jeg heller. Slike hemligheter holdes skjult helt til slutt.

      PS: oppdaterte innlegget og la til en engelsk utgave, for våre engelsktalende løpere, samt en ny norsk oversettelse.

      Delete
    2. Hm, som en overfladisk observasjon fra min side, uten å ha gått noe dypere inn i materien, virker du å ha ramla hardt i vulgærfella de siste dagene, Frode... Hva skjedde? Virus? Eller er det bare google translate som har skylda for alt? ;-)

      Avansert yogatrening kan forresten slå ut i alle retninger, bare spør søster "Futt" som en gang så meg hardt i øya og sa: "No yoga for you!" etter en fuktig kveld på byen... Yoga + alkohol er fort lik legevakta. :-DDDDD

      Lykke til med hamstrings, er også en stadig plage for meg.

      Delete
    3. Det har sikkert noe med månens posisjon i forhold til sola og jorden å gjøre, eller no'. Men denne gangen er det ene alene Google sin feil at oversettelsen ble noe drøy.

      Så yoga kan være skummelt det også, altså. Det er alltid noe man må passe seg for.

      Delete
  2. Føler forventningspresset her nå, forresten. Kan bli vanskelig å leve opp til forventet nivå av råskap. Ser også mørkt ut for å få inn ølsprintintervallene som jeg skulle ha lagt inn nå på slutten. :-D

    Men han derre CBKroa, han er det merkelig stille fra. Kan det bety at han er ute og tjuvtrener? Kan han bli en dark horse i år? Burde det vært sendt ut noen spioner i retning Carl Berner?

    Og med det samme du er ute og henvender deg til den ene og den andre. Burde vi ikke kontaktet Norsk tipping og bedt dem om å legge inn Mærraøllen på Oddsen? Og kanskje de vil sponse oss? Det er jo tross alt snakk om stor idrett.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra du føler press. Det blir hardt for oss å gjenta bragdene fra 2012. CB-Kroa lusker rundt i buskene. Følger med, og snapper opp detaljer og informasjon som legges ut her. Han satser på revansje fra i fjor, og kommer til å bli en meget hard utfordrer. Tror også Stian L kan bli langt hardere i år. Han løper bedre og rykter fra Moss tilsier at han er ganske så god til å drikke blitt også. Andreas G er ny i gamet, og som hooligan og storløper er han kanskje en av de aller største favorittene for årets utgave. Men med så mye taktikk så kan alt skje. Ølløp er ølløp, som det sies. Det er også en rekke andre navn på herresiden som kan hevde seg.

      På damesiden har vi jo deg, men du må virkelig jobbe hardt for å holde Sharon bak deg. Sharon er som vi alle vet rå, og har lang erfaring fra en rekke løp i inn og utland. Marianne løper bra, og hvis hun har trent mer på drikkingen kan det også være en het kandidat. Og vi har jo et par andre navn også, som kan kjempe i toppen.

      Hadde vært fint å få oss med på Oddsen. Hvis ikke kan vi jo lage vårt eget tippesystem, hvor folk kan tippe på beste herre og dame. Hadde vært artig ((:

      Delete
    2. Presset merkes her også nå! Innser at kondisjonen ikke er der den bør være. Beina har fått et par oppturer, og er langt fra i 100. Snart kan jeg ikke gjøre mer enn å hvile meg i form som det så fint heter. Kanskje kan jeg hente peppen fra den andre siden. Etter som jeg kultivert med bra drikketrening, kanskje en fl. vin daglig, ev. sups. 5 fl. øl, kan jeg løfte litt derfra. Taktikken for meg blir å trappe ned enheter den siste uken. Kanskje t.o.m. helt ned til 0 :-)

      Det burde gå lett. Viljestyrken har jeg over tid hatt fra god trening i Ultraløping og Yoga. Det skal være i hue det sitter:-)

      Trikset er altså at etter en nedtrappning vil en få full virkning med et par kjappe klunk som omsettes i kikk av rask bevegelse ved drikkestasjonene. Er hue på plass, har jeg troen på dette.

      Først slipper man 2/3 av innholdet rett ned, som leverer et ordentlig kikk. Den siste 1/3 skal nytes(kjenn etter smaken, viktig med en god øl)sagte. Gjelder spesielt nede ved vending. Den siste delen av drikken skal sige sagte inn slik at den holder helt opp til toppen.

      Sånn sett tror jeg at også jeg vil få samme virkning som andre. Hjertet, armene, munn og hals har jeg regiserte som funksjonelt greit. Bena må nok pleies med omhu. Sannelig er jeg ikke sikker på om jeg er habil til så svare for Hjernen. Kanskje er det bare den som fullfører som kan svare for dette. Heldigvis er det 9 dager igjen.

      Har noen tips om det er lettest å tømme flasken eller boksen? Selv tror jeg på flasken der innholdet allerede er lagt i "rør".

      Håper nedtrapping ikke strider mot reglene. At det ikke blir sett på som doping?

      Oddvar

      Delete
    3. Presset merkes her også nå! Innser at kondisjonen ikke er der den bør være. Beina har fått et par oppturer, og er langt fra i 100. Snart kan jeg ikke gjøre mer enn å hvile meg i form som det så fint heter. Kanskje kan jeg hente peppen fra den andre siden. Etter som jeg kultivert med bra drikketrening, kanskje en fl. vin daglig, ev. sups. 5 fl. øl, kan jeg løfte litt derfra. Taktikken for meg blir å trappe ned enheter den siste uken. Kanskje t.o.m. helt ned til 0 :-)

      Det burde gå lett. Viljestyrken har jeg over tid hatt fra god trening i Ultraløping og Yoga. Det skal være i hue det sitter:-)

      Trikset er altså at etter en nedtrappning vil en få full virkning med et par kjappe klunk som omsettes i kikk av rask bevegelse ved drikkestasjonene. Er hue på plass, har jeg troen på dette.

      Først slipper man 2/3 av innholdet rett ned, som leverer et ordentlig kikk. Den siste 1/3 skal nytes(kjenn etter smaken, viktig med en god øl)sagte. Gjelder spesielt nede ved vending. Den siste delen av drikken skal sige sagte inn slik at den holder helt opp til toppen.

      Sånn sett tror jeg at også jeg vil få samme virkning som andre. Hjertet, armene, munn og hals har jeg regiserte som funksjonelt greit. Bena må nok pleies med omhu. Sannelig er jeg ikke sikker på om jeg er habil til så svare for Hjernen. Kanskje er det bare den som fullfører som kan svare for dette. Heldigvis er det 9 dager igjen.

      Har noen tips om det er lettest å tømme flasken eller boksen? Selv tror jeg på flasken der innholdet allerede er lagt i "rør".

      Håper nedtrapping ikke strider mot reglene. At det ikke blir sett på som doping?

      Oddvar

      Delete
    4. Ha ha, du skal få lov til å trappe ned så mye du ønsker. Og når det gjelder flaske vs. boks så vil jeg ikke røpe noen hemmeligheter. Men det høre ut som du er inne på noe ((: 9 dager igjen. Dette blir moro!

      Delete

Allowed HTML tags:
<b>bold</b>
<strong>strong</strong>
<i>italics</i>
<em>emphasis</em>
<a href="">hyperlink</a>


Please, show the courtesy of identifying yourself when adding a comment. Anonymous comments will, most likely, be removed.