Thursday, 7 February 2013

Lump of calcium



If you look closely at the video above you should be able to see a bump on my leg. That is a lump of calcium formed to protect my bone, as an affect of the tibia stress fracture (thanks to Mr CD for explaining it to me). I've felt this bump for quite a while, hence the stress fracture must have started several months ago. I did feel it, but I thought it was nothing but shin splint pain. Not that strange, since it feels much the same:
"While MTSS (medial tibial stress syndrome aka. shin splints) is the most common name, other conditions often overlap as causes including compartment syndrome and stress fractures. Shin splint pain is described as a recurring dull ache along the posteromedial aspect of the distal two-thirds of the tibia; the difference in stress fracture pain is that it is typically localized to the fracture site and is more proximal than the pain caused by MTSS."
src: Wikipedia

11 comments:

  1. Ser ut som samme kul jeg har. Jeg trodde jo i fjor at jeg hadde stressfraktur, men legen sa at da ville jeg ikke klare å stå på foten i det hele tatt (jaha...) og naprapaten trodde heller ikke det var det, men siden vondten kun er på ett punkt skulle hun be om henvisning til MR om det ikke ble bedre.
    Men det ble bedre med naprapatbehandling og to måneders løpefri, helt til jeg begynte å løpe igjen i år. Da er kulen tilbake og vondten er tilbake. Kjenner det i leggen når jeg løper med vanlige løpesko, men ikke når jeg løper med barfotsko. Ellers kan jeg fint stå, gå og gjøre andre ting uten vondt, men stryker jeg hånda over kulen er det vondt med en gang. Jeg har ingen planer om å ha noe stressbrudd altså!

    Ugh, kuler på leggene er teite greier - stressfraktur eller ei. God bedring! Kanskje det hjelper med en vaffel. :o)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den legen du var til har helt tydelig ikke mye greie på dette. Hadde jeg vært deg hadde jeg funnet meg en annen lege. Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å løpe 10 km nå, men det hadde nok gjort litt vondt etterpå. Kjenner ikke stort til dette her i det hele tatt. Rett i forkant av at jeg fikk vite hva det var så sa at det umulig kunne være noe tretthetsbrudd, da det jo ikke var noe særlig vondt. Hadde jeg vært deg hadde jeg skaffet meg et røngten av den leggen din. Om det skulle være tretthetsbrudd og man presser på for mye så må man operere.

      Men ja, en Mosse-vaffel tror jeg absolutt kan hjelpe ((:

      God bedring til deg også Tone, og få sjekket ut dette her litt nærmere.

      Delete
    2. Iiiik, jeg vil ikke operere! Skal til naprapat igjen på onsdag, så får se om hun får gjort noe med det, hvis ikke får jeg bare få henvisning til røntgen. Nå er det uansett så lenge siden det evt bruddet må ha skjedd, at nå må det syns på røntgen. Er sikkert en vanlig beinhinnebetennelse som sitter hardt, men greit å utelukke i alle fall. Hadde slått fra meg tretthetsbrudd, men når jeg så at du har samme kul som meg så kan det jo være greit å sjekke. :o)

      Mosse-vaffel skal bli. :o)

      Delete
    3. Jeg ville uansett fått en henvisning til røntgen, med bakgrunn i det du beskriver. Man får ikke store kuler på leggen ved beinhinnebetennelse (tror jeg). Dessuten er det da vondt på et større område. Uansett, vi får satse på at det ikke er noe alvorlig, men sjekk det så får du utelukket noe slikt.

      Mosse-vaffel, yay! Gleder meg...

      Delete
    4. Man kan jo å kuler langs skinnebenet ved beinhinnebetennelse - det har jeg hatt, og de har jeg pleid å "knuse" så blir det bedre. Men da har det vært vondt over et større område, ja, og det har vært flere små kuler. Nå er det liksom bare en klump, samme som i høst. Først var det et søkk (var litt derfor jeg trodde tretthetsbrudd), så ble det en klump. Kan nok være greit å sjekke det, og blir ferdig med det.

      Delete
    5. Ja, litt småklumper / kuler kan man få ved siden av benet. Det er sant. Nå har jeg imidlertid en kul rett på leggbeinet, på midten foran. Der tror jeg man ikke kan få kuler som følge av betennelse. Men nå er ikke jo noen ekspert, så det er mulig jeg tar feil. Dette blir litt synsing fra min side. Om klumpen din er på siden av selve leggbenet så lover det kanskje bedre. Og om du har vondt på et større område bør nok det også love bra. For meg var det (litt) vondt eksakt på kulen. Kjente ingen ting rett over eller rett under (+/- 1cm).

      Du får komme med oppdatering når du finner noe mer ut om dette. Får satse på at det ikke er noe annet betennelse. Det er jo langt vanligere det enn fraksjonsbrudd i leggen. Det skal tross alt endel til før leggbeinet brister.

      Delete
    6. Den er midt på. :o/ Og vondt bare akkurat på den. Jeg kjenner kulen gjennom ullstillongs og dongeribukse og det er vondt bare akkurat rett på den.
      Har jo lest og hørt at det er ikke mye man får gjort ved tretthetsbrudd annet enn løpefri et par måneders tid og trene alternativt, og det har jeg jo hatt (men ikke gjort - jeg tok helt treningsfri). Og kulen var borte. Men så kom den tilbake når jeg begynte å løpe igjen i januar. Jeg kan fint løpe, merker den gjør litt vondt alt ettersom hvordan jeg lander, men ikke verre enn at jeg kan løpe. Det er bare når jeg er borti med hånda det gjør vondt. Eller når det kommer en tiåring og hopper oppå beina mine. :oP

      Naprapaten klarte å massere den ut på den første timen jeg hadde der i høst. Hun trodde kanskje det kunne være noe væskeansamling eller noe i bindevevet, som har satt seg som en klump. Dagene etter var faktisk kulen så godt som borte og vondten var mye mindre. Nei, får vente til onsdag og ny naprapattime. Skal nevne din kul, og be om henvisning til røntgen. Bedre å vite enn å gå rundt og tro. :o) I mellomtiden tar jeg meg noen runder på Bislett. :oP

      Delete
    7. Hmm... Det høres ikke helt bra ut. Et bilde er nok lurt. Hadde også droppet Bislett, til du får et svar på hva det er. Det er rimelig hardt for beina å løpe inne i Svettetunnelen. En motbakkeøkt på en mølle er et fint alternativ.

      Delete
    8. Isj, kanskje jeg bør droppe Bislett. Men når jeg løper der i barfotsko (eller i sokkelesten), så er det sååå deilig - og ingen vondter. Bytter jeg derimot til vanlige løpesko, kjenner jeg det i leggen med en gang. Kanskje jeg løper mer forsiktig og "lettere" med barfotsko? Kanskje jeg får være støtteapparat på søndag i steden. Heie alle Mossjonistene rundt. :o)

      Delete
    9. Man lander vel fort flatere med joggesko, men belastning blir det jo uansett. Du kan eventuelt heie ekstra heftig, så blir det trening det også. VDu får jo bare kjenne på det selv. Løper du, og det blir vondt, er det jo bare å stoppe (noe som merkelig nok enkelte gangere er lettere sagt enn gjort).

      Delete
  2. Det er det som er så kjekt på Bislett. Får man vondt kan man bare stoppe (selv om det er lettere sagt enn gjort, hehe) eller ta en pause. Man slipper å måtte løpe hjem igjen - eller til mål. :o)

    Hehe, jeg får heie-trene. :oP

    ReplyDelete

Allowed HTML tags:
<b>bold</b>
<strong>strong</strong>
<i>italics</i>
<em>emphasis</em>
<a href="">hyperlink</a>


Please, show the courtesy of identifying yourself when adding a comment. Anonymous comments will, most likely, be removed.